The games in mathematics learning at the top level

Víctor Manuel Barros, Melba Bettsy Martínez Calero

Abstract


Introduction This work constitutes an application of the games as a tool to encourage the learning of Mathematics of first semester students of the Teacher Training Course in Mathematics and Physics of the University of Guayaquil. The intent was Objective to integrate interdisciplinarity into a single activity. Materials and methods playful elements and cooperative work were used to develop the classroom activities. The students managed to conceptualize important elements of Geometry, Probabilities, Counting and Tics. Discussion enhance the reflection of students on the manipulative activity that takes place in classes, because this reflection is the basis for the construction of their own mathematical ideas. Conclusions Applying the games allowed greater participatory action and understanding of abstract concepts.

Keywords


playful Games, Methodology, Mathematics, Higher Education

Full Text:

PDF HTML

References


Barros, V., & Martinez, M. (2017). Aula invertida en la enseñanza de Álgebra en la educación superior. Espirales.

Campos, C. (26 de 02 de 2015). Concepto Clasico y como Frecuencia Relativa by criis campos. Obtenido de Concepto Clasico: https://prezi.com/b2oias5abcwe/concepto-clasico-y-como-frecuencia-relativa/

Características, E. d. (2017). Enciclopedia de Características . Obtenido de 10 Características de Matemática: https://www.caracteristicas.co/matematica/

CEDEC. (2018). INSTITUTO DE TEGNOLOGÍAS EDUCATIVAS Y DE FORMACIÓN DEL PROFESORADO. Obtenido de GEOMETRÍA DEL TRIÁNGULO: http://mimosa.pntic.mec.es/jgomez53/exe/desigualdad_triangular.html

Cepeda, M. (30 de 01 de 2017). El juego como estrategia lúdica de aprendizaje. MAGISTERIO.

Cruz, I. (2016). PERCEPCIONES EN EL USO DE LAS REDES SOCIALES Y SUAPLICACIÓN EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS. Redalyc, Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 165- 186.

DIARIO-EL-COMERCIO-ECUADOR. (18 de julio de 2016). Matemática, el dolor de cabeza de los bachilleres de Ecuador. Recuperado el 16 de marzo de 2017, de Matemática, el dolor de cabeza de los bachilleres de Ecuador: http://www.elcomercio.com/actualidad/matematica-serbachiller-ecuador-educacion-estudiantes.html

Elisondo, R., de la Barrera, M., Rigo, D., Kowszyk, D., Fagotti, K., Riccetti, A., & Siracusa, M. (2016). Estudiantes hoy, entre Facebook, Google y Metacognición. Ideas para innovar en la Educación Superio. Revista de Docencia universitaria (REDU), 225-244.

El-Universo. (2017 de mayo de 2017). EL UNIVERSO. Recuperado el 2017, de OPINION: http://www.eluniverso.com/noticias/2017/05/29/nota/6204703/indicadores-yla-prueba-ser-bachiller

GoogleSites. (2011). ESTADISTICA. Obtenido de Concepto de probabilidad clásica: https://sites.google.com/site/estadisticainfdes/unidad-de-aprendizaje-ii-probabilidad-y-muestreo/2-2-concepto-de-probabilidad-clasica

Hamdam, N., Mcknight, P., Mcknight, K., & Arfstrom, K. (2013). A Review of Flipped Learning. Flipped Learning Network. Obtenido de http://www.flippedlearning.org/review

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: The McGraw-Hil.

Irwin, C., Ball, L., Desbrow, B., & Leveritt, M. (2012). Students’ perceptions of using Facebook as an interactive learning resource at university. Australasian Journal of Educational Technology, 1221-1232.

REDISEÑO-FIMA. (2017). Rediseño Curricular de la Carrera de PEDAGOGÍA DE LAS CIENCIAS EXPERIEMENTALES DE LAS MATEMÁTICAS Y LA FÍSICA.

Salvador, A. (06 de 07 de 2013). EDUCACION Y DOCENTES. Obtenido de El juego como recurso didáctico en el aula de Matemáticas. : https://eldocenteprofesional.blogspot.com/2013/07/el-juego-como-recurso-didactico-en-el.html




DOI: https://doi.org/10.31876/er.v3i27.561

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.